טיפים לנבחנים למוסדות הגבוהים לעיצוב

ניגשים לבחינות ללימודי עיצוב?
כדאי שתדעו שלבוחנים יש זמן קצוב לתהות על טיבו של כל מועמד (10 עד 15 דקות).  בזמן הזה עליהם להיות משוכנעים שמי שעומד מולם ראוי להצטרף לסטודנטים של השנה הקרובה.
מה ניתן לעשות על מנת להפיק את המירב מבחינתכם מהזמן הקצר הזה?

ביקשנו מאמנון זמיר, מעצב ובעלים של סטודיו אמנון זמיר, מרצה ותיק במרכז האקדמי ויצו לעיצוב וחינוך וחבר בועדות הקבלה, שייתן לנו כמה טיפים מניסיונו כבוחן כיצד לעבור את ועדות הקבלה בהצלחה.

“ראשית, היו עצמכם” אומר אמנון  “אל תנסו להציג, להעמיד פנים או לנסות להידמות למישהו אחר. הבוחנים פוגשים אלפי מועמדים במשך שנים ואי אפשר לעבוד עליהם. הם לא יקנו תדמית מזוייפת  והיא תתגלה במהלך השיחה".
דעו שגם אם תגידו שאין לכם תשובה על השאלה שנשאלתם בריאיון - לא נורא. הכל תלוי ברושם הכללי המצטבר עד סוף הראיון: האם אתם אינטליגנטים? סקרנים? מודעים למה שקורה מסביבכם? רחבי אופקים? צרכני תרבות? בעלי חוש הומור? כל אלה מעידים על אישיותו של המועמד והם אלו שבונים את פרופיל המעצב/ת.

חשבו מראש על דברים מעניינים שעשיתם, על מקומות שהייתם בהם, על חוויות שעברתם, על סיפורים שיש בהם לרתק את המאזינים לכמה דקות ולעורר אותם לפתח את השיחה אתכם: אולי משהו מהשירות הצבאי, או מהטיול לאחריו, מקום העבודה שלכם ודרך ראיייתכם את ההוויה שבו ועוד.
הביטו סביבכם, היו רגישים לעולם הדימויים הסובב אתכם: פרסומות, אריזות, מבנים, אופנה, אקטואליה, סרטים,  מוסיקה, ספרים, תערוכות; זכרו שההתרשמות של המראיינים מתבססת על מפגש קצר ביותר. אם תהיו מעניינים - הם יתעניינו והשיחה תקלח.

טיפ נוסף: הבוחנים תמיד יעדיפו עבודות שעשיתם לבד - לא עבודות מחוגים לרישום וציור או מבית הספר במגמות לאמנות או עיצוב. עבודות כאלו הן בהנחיית מורים, נעשו כמטלות ומנסות להגיע לשלמות כלשהי. אלו לא עבודות שמשקפות אתכם ב-100%.
הציגו עבודות שיזמתם בעצמכם, כאלו שהתחשק לכם לעשות מתוך דחף כלשהו: רישומים, שירבוטים, ציורים, צילומים, תלת מימד וכדומה. אל תדאגו אם העבודות לא נראות 100% מושלמות בעיניכם או לא גמורות: קו אחד בודד וספונטני מכיל הרבה מידע על מי שעשה אותו, הבוחנים ידעו למצוא אותו גם בעבודות "לא מושלמות".

קחו אתכם ספר סקיצות שיהיה תמיד בהישג ידכם ורשמו בו רעיונות, שירים, סיפורים, ציורים, סקיצות וכדומה. תעדו את מה שקורה לכם, כיומן או כאירועים מזדמנים, ציירו את מי שאתם רואים, מה שאתם מרגישים אך זכרו: גם פה - היו טבעיים. אם אתם מבקשים ,למשל, להתקבל לעיצוב גרפי, יהיה זה רעיון רע למלא את הספר ברעיונות גרפיים לפלקטים או לפרסומות! אלה לא מעניינים את הבוחנים. אל תתכננו מבנים ואל תעצבו קולקציות. הם לא משקפים את מי שאתם באמת, זהו ניסיון שמנסה להציג את מה שהייתם רוצים להיות ללא כלים מקצועיים ומבוססים.

טיפ נוסף - בררו לעצמכם, לפני הריאיון, למה אתם מעוניינים ללמוד מקצוע כזה או אחר, מה מושך אתכם באדריכלות? מה קוסם לכם בעיצוב גרפי?  בצילום? באופנה? בעיצוב מוצר? זוהי שאלה שקרוב לוודאי שתישאלו. יש בתשובות הרבה מידע שמראה לבוחנים מי אתם באמת. התכוננו לשאלה זו, אך לא בניסוח תשובה אותה תדקלמו.

חקרו בעצמכם אודות יוצרים בתחום העניין שלכם, מצאו עבודות שמרגשות אתכם, המשיכו לחפש עבודות וסגנונות שונים ובררו לעצמכם למה אלה ולא אחרות, מה לא מוצא חן בעיניכם בעבודות אחרות?
ֿ
מצאו את הפתח דרכו אתם נכנסים לעולם העיצוב. בהגיעכם לראיון תוכלו לצקת לתשובתכם תוכן עשיר בדוגמאות שבאמת “עושות לכם את זה” וגורמות לכם לרצות להיות מעצב. (רמז: תשובה כגון, “מגיל קטן אני מצייר” או “כל מי שראה את הציורים שלי אמר שאני מה זה מוכשרת” לא עושות את העבודה).
הידע הכללי, החיבור לאהבות שלכם, למי שאתם ואותנטיות הביטוי שלכם יבטיחו לכם עדיפות על פני עבודות מהוקצעות ומלוטשות שתגישו לצוות הבוחן.

בהצלחה  בבחינות!